کد مطلب:36093 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

پیامبر، بهترین معلم خداشناسی











(و اعلم یا بنی ان احدا لم ینبی عن الله كما انبا عنه الرسول صلی الله علیه و آله فارض به رائدا و الی النجاه قائدا)

«و بدان ای فرزند عزیز كه احدی خبر نداده از خداوند بدانسان كه پیامبر صلی الله علیه و آله خبر داده پس به پیشرو بودن او در مسیر زندگی و قیادت و رهبری او به سر منزل سعادت، خشنود باش»

عبارت فوق مشتمل بر دو مطلب است:

1- موقعیت بزرگ و نقش موثر و پیشرو پیامبر اكرم در تبیین صفات الهی و شناساندن ذات لا یزال خداوند به مردم. پیامبران سلف نیز همه در این راه گام زده و اقدام كردند و از ذات و صفات خداوند برای مردم مطالبی گفتند ولی هیچكدام مانند پیامبر خاتم، در كنار زدن پرده ی اوهام و روشن ساختن صفات پروردگار و روشنگری عظمت و جلال خداوند متعال چونان رسول الله صلی الله علیه و آله موفقیت نداشتند او كه چشمه ی جوشان علم و كمالات بود با بیان نافذ و با كتاب جاوید و همیشه زنده ی خود، خدای را به مردم معرفی كرد و جامعه را با صفات الهی آشنا گردانید و تمام جد و تلاش، و همه ی توان و استطاعت خود را در این راه و برای رسیدن به این هدف عالی و مقدس، مصرف نمود.

و اكنون به جد باید گفت نه تورات و انجیل اینچنین معقولانه و خرد پسندانه و در سطحی بسیار والا، خدای را توصیف كرده اند و نه هیچ پیامبریو حتی انبیای اولو العزم آسمانی بیاناتی همچون بیانات گرم و دلنشین و جاوید رسول الله در شناساندن خداوند متعال داشته اند، او یك عمر از خدا گفت و وصف خدای كرد و صفات جلال و جمال الهی را برای امت اسلام به بهترین وجهی بیان فرمود.

دكتر احمد ابو شادی نقل می كند كه دكتر طه حسین در موتمرالسلام مسیحی سنه ی 1953 م. بحثی از پیوند بین اسلام و سلام و آرامش داشت و در آن بحث، بعضی از

[صفحه 121]

احادیث نبوی و دعاهای پیامبر را به زبان فرانسوی منتقل ساخته و ترجمه نمود كه در شنوندگان، تاثیر عمیقی داشت بطوری كه بعضی از بزرگان شركت كننده ی در آن كنفرانس، در برابر بیانات او تواضع نموده و اظهار دلدادگی كردند و آنگاه تمامی شركت كنندگان در پی ان محاضره و سخنرانی آمدند و به او تبریك گفتند.

از جمله همسر سفیر شیلی و دختر سفیر نروژ نزد او آمده از وی درخواست كردند كه صورتی از آن دعائی كه از پیامبر اسلام نقل كرده بود به آنان بدهد او هم ترجمه ی آن دعا را به زبان فرانسوی به آن دو داد.

فردای آن روز آن دو با طه حسین ملاقات كرده و گفتند: از این دعائی كه پیامبر اسلام محمد (صلی الله علیه و آله) آن را می خوانده اند عمیق ترین تاثیر را در خود احساس می كنیم و شدیدا تحت تاثیر آن قرار گرفته ایم و از اینرو بنا گذاشتیم كه هر شب این دعا را بخوانیم چنانكه پیامبر شما این دعا را می خوانده اند.[1].

2- اكنون كه چنین است باید انسان شاد و خشنود باشد كه چنین شخصیتوالا و گرانقدری پیشوا و رائد او باشد. رائد، آن شخصی است كه جلو كاروان یا سپاهی میرود و سرزمینی را كه دارای آب و گیاه است پیدا كرده و برای دیگراناطلاع می آورد و آنان با ارشاد او در آن سرزمین فرود می آیند.

آری پیامبر اسلام رائد است. او از مركز نعمت و رحمت خدای خبرآورده و كاروان آخرت رابدان مواضع خوشی و شادمانی، راهنمائی می كرد و دلسوزانه مردم را به مقر رحمت واسعه ی الهیه فرا خوانده و دعوت می كرد و سوق می داد.

بنابراین باید به داشتن چنین رهنمای ناصح و قائد بزرگ و بی نظیری افتخار كرد و بهپیامبری او مباهات نمود و از رهگذر بیانات جالب و نافذ او و در پرتو تعالیم پاینده و كتاب حیاتبخش او خدا را شناخت و با آن منع فیاض آشنا گردید.

[صفحه 122]

باید به پیروی از مكتب دعای پر بار اسلام، صبح و شام بلكه در هر وقت و حالتی اظهار خشنودی به رسالت پیامبر كرد و گفت: «رضیت بالله ربا و بمحمد صلی الله علیه و آله نبیا...». خشنودم كه الله تعالی پروردگارم و محمد صلوات الله علیه و آله پیامبر من است...

اقبال پاكستانی میگوید:


حق تعالی پیكر ما آفرید
وز رسالت در تن ما جان دمید


حرف بی صوت اندر این عالم بدیم
از رسالت مصرع موزون شدیم


از رسالت در جهان تكوین ما
و از رسالت دین ما آئین ما


آنكه شان اوست یهدی من یرید
از رسالت حلقه گرد ما كشید


حلقه ی ملت محیط افزاستی
مركز او وادی بطحاستی


از رسالت همنوا گشتیم ما
همنفس هم مدعا گشتیم ما


دین فطرت از نبی آموختیم
در راه حق مشعلی افروختیم


این گهر از بحر بی پایان اوست
ما كه یكجانیم از احسان اوست


صفحه 121، 122.








    1. ثوره الاسلام.